Αφροδίτη η Κύπρια. Αφροδίτη, το αντικείμενο του πόθου. Η γόησσα, η πλανεύτρα, η χειραγωγός. Αφροδίτη των αντιθέσεων, μάνα και πόρνη, κυρίαρχη και ανασφαλής, πάντα παθιασμένη, ποτέ αδιάφορη. Το δωδεκάθεο των Αρχαίων Ελλήνων στήθηκε πολλά χρόνια πριν ο Ιουδαϊσμός, ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ συνθέσουν ένα ηθικό σύμπαν γεμάτο απαγορεύσεις, και η Αφροδίτη, το πιο διάσημο μέλος αυτής της δωδεκάδας μετά τον αρχηγό της, το Δία, το εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο. Με τα σημερινά δεδομένα, θα ήταν ένας απαγορευμένος καρπός για τους γύρω της. Μα στην ελληνική μυθολογία ήταν η απόλυτη Θεά.
Και για τους καλλιτέχνες που -πνεύματα αδάμαστα πάντα- γύρεψαν να ξεγελάσουν τον καθωσπρεπισμό, ήταν κάτι παραπάνω από Θεά. Ήταν η ευκαιρία να αντικατοπτρίσουν έναν κόσμο γεμάτο πάθη και αχαλίνωτο θυμικό, τον κόσμο που έβλεπαν γύρω τους και στον οποίο καμία εκκλησία, κανένας θεσμός δεν θα μπορούσε ποτέ να επιβάλει κανόνες. Κι η Κύπρος, το ηλιόλουστο νησί με το απέραντο γαλάζιο της Μεσογείου να το περιβάλει, ήταν το τέλειο σκηνικό για να απλώσουν τις ιστορίες τους. Πόσο βολικό που, σύμφωνα με την αρχαιοελληνική μυθολογία, η Αφροδίτη γεννήθηκε εδώ!
Το δωδεκάθεο των Αρχαίων Ελλήνων στήθηκε πολλά χρόνια πριν ο Ιουδαϊσμός, ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ συνθέσουν ένα ηθικό σύμπαν γεμάτο απαγορεύσεις, και η Αφροδίτη, το πιο διάσημο μέλος αυτής της δωδεκάδας μετά τον αρχηγό της, το Δία, το εκμεταλλεύτηκε στο έπακρο.
Ακολουθώντας το μύθο της Αφροδίτης (ή Venus, στο ρωμαϊκό Πάνθεον που φυσικά και την υποδέχτηκε σε τιμητικότατη θέση)όπως αποτυπώνεται από μερικούς από τους σπουδαιότερους ζωγράφους στην Ιστορία, απολαμβάνουμε εμβληματικά έργα τέχνης και χανόμαστε σε μια Κύπρο που παίζει πολύ πιο σημαντικό ρόλο από αυτόν ενός απλού φόντου.
Η αναδυόμενη Αφροδίτη
Σε ένα σκηνικό που θα μπορούσε να ξεπερνά κατά πολύ τα όρια του γκροτέσκου, αλλά παραμένει απολαυστικό γιατί μιλάμε για ελληνική μυθολογία, ο Κρόνος (ο πατέρας του Δία) κόβει τα γεννητικά όργανα του μπαμπά του, του Ουρανού, όταν αποφασίζει να διεκδικήσει ο ίδιος την απόλυτη εξουσία επί θνητών και αθανάτων, και τα πετάει στη θάλασσα. Ο αφρός που προκαλεί η «βουτιά» τους εκεί προκαλεί τη γέννηση της Αφροδίτης (εξ’ ου και το όνομά της), που αναδύεται από τη θάλασσα και πατάει για πρώτη φορά το πόδι της στο νησί της Κύπρου.
Ελαφρών ηθών. Γεμάτη πάθος.
Για την Αφροδίτη δεν υπάρχουν περιορισμοί. Ο Δίας την πάντρεψε με τον πιο άσχημο θεό, τον Ήφαιστο, όταν είδε ότι οι υπόλοιποι ήταν έτοιμοι να σκοτωθούν για χάρη της. Μα εκείνη δεν είχε σκοπό να μείνει πιστή. Απέκτησε εκατοντάδες εραστές, και με πολλούς από αυτούς έκανε παιδιά, το καθένα κι ένας ξεχωριστός ήρωας στην ελληνική μυθολογία.
Η Αφροδίτη στην Κύπρο
Δεν γεννήθηκε απλά εδώ. Άφησε το στίγμα της στο νησί, επηρεάζοντας τους πιο σημαντικούς του κατοίκους. Τον Πυγμαλίωνα, για παράδειγμα, ένα μυθικό βασιλιά που κάποτε ερωτεύθηκε ένα άγαλμα της Θεάς από ελεφαντόδοντο, κι εκείνη του χάρισε μια πραγματική γυναίκα, τη Γαλάτεια, καθ’ εικόνα και ομοίωση του αγάλματος. Την παντρεύτηκε και έκαναν ένα παιδί, τον Πάφο (ναι, από εκεί πήρε το όνομά του η περιοχή όπου βρίσκεται και ένα από τα αεροδρόμιά μας!)
Η αισθησιακή Venus
Το ότι οι πόρνες στην αρχαιότητα τη θεωρούσαν προστάτιδα θεά τους δεν είναι τυχαίο. Η Αφροδίτη έπαιρνε ό,τι ήθελε όποτε το ήθελε. Και για να πετύχει κάτι τέτοιο δεν δίσταζε πουθενά. Πόσο πολύ βόλεψε αυτό τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης και τους μεταγενέστερους, που βρήκαν μια πρόθυμη ηρωίδα να επιδείξει τα κάλη της χωρίς κόμπλεξ, ανά πάσα στιγμή…
Η αποφασιστική Θεά
Ό,τι κι αν συμβολίζει, πάντως, η Αφροδίτη κι όση Κύπρο κι αν κουβαλάει μέσα της, είναι πάνω απ’ όλα μια Θεά. Μέλος του πανταχού παρόντος και απόλυτα κυρίαρχου Δωδεκάθεου των Αρχαίων Ελλήνων, που οι αποφάσεις του ορίζουν τον κόσμο των θνητών. Είναι πολεμίστρια, είναι η θεά της γονιμότητας, μητέρα και βασίλισσα του Κάτω Κόσμου. Αποφασιστική, πάνω απ’ όλα, ακόμη κι όταν την οδηγεί το πάθος της.
[Γράφτηκε για το τεύχος 4 / Χειμώνας 2019-2020 του περιοδικού Welcome to Cyprus]