web analytics

Η Ιστορία ενός Τραγουδιού: A-ha – “Take On Me”

Tο 1985, τριάντα χρόνια πίσω στο παρελθόν, το New Wave έτεινε να γίνει ένα με τη Synthpop, τουλάχιστον στον τρόπο που μπέρδευαν τις δύο έννοιες οι Αμερικάνοι (στην εδώ μεριά του Ατλαντικού προτιμούσαμε πάντα να αναλύουμε περισσότερο τα πράγματα) και καλλιτέχνες σαν τους Duran Duran και την Cyndi Lauper βρίσκονταν στο απώγειό τους. Μια μπάντα από την παγωμένη Νορβηγία, όχι ιδιαίτερα διάσημη ούτε στην πατρίδα της, ερχόταν στο Λονδίνο, την καρδιά της βρετανικής ποπ για να ηχογραφήσει το υλικό της. Το όνομά της ήταν απλά ένα επιφώνημα: a-ha. Ήθελαν να δώσουν στη μπάντα τους για όνομα μια νορβηγική λέξη που να καταλάβαιναν και όσοι μιλούσαν αγγλικά και αυτό ήταν το μόνο που έβρισκαν…

a-ha

Οι a-ha ήθελαν να κάνουν διεθνή καριέρα. Αλλά προτίμησαν να ξεκινήσουν με τον εύκολο δρόμο: την πατρίδα τους. Είχαν τα λεφτά να ζουν στο Λονδίνο και την πολυτέλεια να διαλέξουν τους συνεργάτες τους, αλλά κυκλοφόρησαν το πρώτο τους single, όσο ακόμη δούλευαν με τον John Ratcliff στην παραγωγή του ντεμπούτου άλμπουμ τους, στη Νορβηγία. Το “The Juicy Fruit Song” ήταν το πρώτο κομμάτι που είχε ακούσει ο Morten Harket να παίζουν οι Magne Furuholmen και Pål Waaktaar, όταν ακόμη λέγονταν Bridges. Όταν οι τρεις τους έγιναν οι a-ha, το μετονόμασαν σε “Lesson One”. Τελικά το ξανάγραψαν από την αρχή, του άλλαξαν πάλι όνομα, σε “Take On Me”, γύρισαν ένα βίντεο κλιπ και το κυκλοφόρησαν ως single στη Νορβηγία και τη Μεγάλη Βρετανία το 1984. Έφτασε στο Νο3 των charts της γενέτειράς τους, αλλά αγνοήθηκε πλήρως στη νέα τους, μουσική πατρίδα.

Το βίντεο κλιπ ήταν αυτό:

Aδιάφορο, λιτό, με εμμονή στα κάλλη του Harket. Αλλά οι a-ha ήταν αποφασισμένοι να πετύχουν. Ξαναμίξαραν το “Take On Me”, με περισσότερα ηλεκτρονικά στοιχεία, αλλά και πάλι τζίφος. Η αλήθεια είναι ότι δεν το ήθελαν ακριβώς έτσι, αλλά ήταν αφάνταστα τυχεροί που η Warner Bros που είχε τα δικαιώματά τους στις ΗΠΑ τους πίστευε πολύ και αποφάσισε να κάνει μια επένδυση πάνω τους. Η επένδυση έφερε τον παραγωγό Alan Tarney να ρεμιξάρει για τρίτη φορά το τραγούδι και τον Steve Barron, που είχε δουλέψει ακόμη και για τον Michael Jackson, να φτιάχνει ένα νέο βίντεο κλιπ.

 Η δουλειά του Barron έμεινε στην ιστορία. Το βίντεο, που συνδύαζε κόμικς, κινούμενα σχέδια και κανονικά πλάνα, ήταν απίστευτα καινοτόμο για την εποχή του και εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα, τριάντα χρόνια μετά τη σύλληψή του.

Το εξής:

Η δουλειά του Barron έμεινε στην ιστορία. Το βίντεο, που συνδύαζε κόμικς, κινούμενα σχέδια και κανονικά πλάνα, ήταν απίστευτα καινοτόμο για την εποχή του και εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα, τριάντα χρόνια μετά τη σύλληψή του. Στις ΗΠΑ, με το MTV να ζει τα καλύτερά του χρόνια, οι a-ha έγιναν αμέσως σούπερ σταρ. Εννοείται ότι το single κυκλοφόρησε και τρίτη (και φαρμακερή) φορά στη Μεγάλη Βρετανία (όπου έφτασε στο Νο2) και βοήθησε στην τεράστια επιτυχία του “Hunting High And Low”, του ντεμπούτου άλμπουμ των a-ha που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 1985. Εννοείται ότι πήγε στο Νο.1 στην πατρίδα τους (έναν ακριβώς χρόνο μετά την πρώτη του απόπειρα) και σε 36 ακόμη χώρες, πουλώντας πάνω από 7 εκατομμύρια κόπιες παγκοσμίως, ένα νούμερο που το κατέτασσε ανάμεσα στα πιο επιτυχημένα singles όλων των εποχών εκείνη την περίοδο. Είναι η πιο έντονη ανάμνηση που έχουμε όλοι ζήσαμε τους a-ha στις μεγάλες τους δόξες, αν και η αλήθεια είναι ότι οι Νορβηγοί έμειναν ενεργοί μέχρι και το 2011, κυκλοφορώντας αξιόλογα ποπ άλμπουμ για το μεγαλύτερο διάστημα της καριέρας τους. Το τελευταίο τους, το “Foot On The Mountain” κυκλοφόρησε το 2009, ενώ στο φετινό Rock In Rio, θα ενωθούν για μια τελευταία φορά, για να γιορτάσουν live την επέτειο των 30 ετών από την πιο μεγάλη τους επιτυχία.

(Γράφτηκε για το Jumping Fish)