James Bond: Τα ρολόγια δεν είναι ποτέ αρκετά
Ένα αφιέρωμα σε όλα τα μοντέλα που έχει φορέσει στον καρπό του ο αγαπημένος μας πράκτορας.
Υπάρχουν πολλά επίπεδα στις σχέσεις του 007. Με τα κορίτσια είναι πολυσυλλεκτικός. Τα αλλάζει σαν τα πουκάμισα. Με τα αυτοκίνητα, επίσης. Με το ποτό δείχνει λίγο παραπάνω πιστός. Θα απατήσει το κουνημένο του βότκα – μαρτίνι μόνο μια φορά στο τόσο, κι αυτό για χάρη κάποιας ακριβής σαμπάνιας. Με τα ρολόγια, πάλι, θεωρητικά έχει μία και μόνο αγάπη. Την αναφέρει βιαστικά στο «Καζινό Ρουαγιάλ» του 1953 ο Ίαν Φλέμινγκ, για να την περιγράψει σαφέστερα μια δεκαετία αργότερα, στο «Στην Υπηρεσία της Αυτής Μεγαλειότητος». Στο πρώτο βιβλίο μιλά γενικά για ένα Rolex: «Δεν θα μπορούσε να φορέσει οποιοδήποτε ρολόι. Έπρεπε να είναι ένα Rolex, η επιλογή κάθε τζέντλεμαν που λέει τόσα πολλά γι’ αυτόν όσα και το κοστούμι που έραψε στη Saville Row». Στο δεύτερο δίνει και μοντέλο: «Ο Τζέιμς βλέπει ένα βαρύ Rolex Oyster Perpetual με μεταλλικό μπρασελέ, καθώς ξυπνά μέσα στη νύχτα». Ένα χρόνο νωρίτερα είχε μεσολαβήσει η κινηματογραφική μεταφορά του «Δόκτωρος Νο» με τον Σον Κόνερι να φορά όντως ένα Rolex Oyster Perpetual Submariner στον καρπό του.
Στο δεύτερο βιβλίο ο Ίαν Φλέμινγκ αναφέρει το μοντέλο που φοράει ο ήρωάς του: «Ο Τζέιμς βλέπει ένα βαρύ Rolex Oyster Perpetual με μεταλλικό μπρασελέ, καθώς ξυπνά μέσα στη νύχτα».
Αλλά δεν ήταν το μοναδικό ρολόι που φόρεσε σ’ εκείνη την ταινία, ούτε στις υπόλοιπες 5 που πρωταγωνίστησε. Και από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, το σουξέ του Ρότζερ Μουρ και την επέλαση των quartz, η πίστη του κινηματογραφικού ήρωα στο μοντέλο που φορούσε εκείνος των βιβλίων άρχισε να ξεθωριάζει. Η αιτία ήταν πάντα τα λεφτά. Στην αρχή δεν υπήρχαν. Μετά ήταν πάρα πολλά. Ας εξηγηθούμε: όταν στην περίφημη σκηνή της ανάδυσης της Ούρσουλα Άντρες από τη θάλασσα της Καραϊβικής, ο Κόνερι την περιμένει στην παραλία, ιδανικά έπρεπε να φορά το πρώτο καταδυτικό ρολόι της ιστορίας. Αλλά στο budget της παραγωγής δεν χωρούσε ένα Rolex Submariner και την παρτίδα έσωσε ο σκηνοθέτης Τέρενς Γιανγκ (ή, κατ’ άλλους, ο ίδιος ο παραγωγός Άλμπερτ Μπρόκολι) που έβγαλε το δικό του και το δάνεισε στον Κόνερι για τις ανάγκες της σκηνής. Θα το φορούσε στις επόμενες 4 ταινίες του, εναλλάσσοντας το μια φορά με ένα Breitling Top Time 2002.3 (στο «Επιχείρηση Κεραυνός» του 2015) και πιο συχνά με ένα λεπτό Gruen 510, πιθανότατα το ρολόι του ίδιου του Κόνερι, το πρώτο που βλέπουμε στον καρπό του κατά τη διάρκεια του «Δόκτωρος Νο». Η Rolex, παρά την τεράστια δημοσιότητα που κέρδισε από τις ταινίες του Τζέιμς Μποντ, δεν δέχτηκε ποτέ να πληρώσει για τοποθέτηση προϊόντος και, μοιραία έχασε κάποια στιγμή την προτίμηση του ήρωα.
Τη δεκαετία του ’70, με την κυριαρχία των ιαπωνικών quartz και των ψηφιακών καντράν, ο 007 φορούσε κυρίως Seiko. Στο ντεμπούτο, πάντως, του Ρότζερ Μουρ, στο «Ζήσε κι άσε τους άλλους να πεθάνουν» του 1973, ανταλλάσσει γρήγορα το Pulsar του, με τα χαρακτηριστικά κόκκινα ψηφία που το έκαναν τόσο φουτουριστικό για την εποχή του, για το αγαπημένο του Submariner που είναι οπλισμένο με ένα μαγνητικό πεδίο το οποίο ενεργοποιείται με την περιστροφή της στεφάνης. Το χρησιμοποιεί αργότερα στην ταινία για να ξεκουμπώσει «βελούδινα» το φερμουάρ μιας καλλονής. Τα ρολόγια του Μποντ μπορεί στις πρώτες ταινίες να είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία, αλλά με τον καιρό γίνονται πεδίο δόξης λαμπρό για τον Q που τα μετατρέπει σε χορταστικά κατασκοπικά gadgets: Μετρητές Geiger, μίνι ηλεκτρικά πριόνια, telefax, εκρηκτικοί μηχανισμοί, ασύρματοι, ακτίνες λέιζερ, ό,τι μπορεί να χρειαστεί ένας σύγχρονος πράκτορας για να φέρει τα πάνω κάτω σε μια κατασκοπική περιπέτεια χωράνε στις μικρές κάσες των ρολογιών του.
Τα ρολόγια του Μποντ μπορεί στις πρώτες ταινίες να είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία, αλλά με τον καιρό γίνονται πεδίο δόξης λαμπρό για τον Q που τα μετατρέπει σε χορταστικά κατασκοπικά gadgets.
Αλλά Τζέιμς Μποντ σημαίνει πάνω απ’ όλα στυλ και το ρολόι είναι το μοναδικό κόσμημα που μπορεί να φορέσει καθημερινά ένας άντρας. Όταν ο Πιρς Μπρόσναν αναλαμβάνει να ξανασουλουπώσει τον ήρωα μετά τον πολύ σκληρό και «χύμα» Τίμοθι Ντάλτον, δεν τον συνοδεύουν μόνο τα υπέρκομψα κοστούμια του οίκου Brioni, αλλά και μια χορηγία από την Omega, που θα φροντίσει να καθιερώσει τη σειρά Seamaster ως τα αγαπημένα ρολόγια του 007. Για τις τελευταίες γενιές, η μόνη σχέση του Μποντ με τη Rolex είναι ο διάλογος που έχει (o Ντάνιελ Κρεγκ πλέον) με τη Βέσπερ Λιντ στο “Casino Royale” του 2006: «Rolex;» / «Omega» / «Όμορφο».
Η Omega, βέβαια, δεν ήρθε τυχαία στο σύμπαν του Πλωτάρχη Μποντ. Κατασκεύαζε ρολόγια για τους βατραχανθρώπους του βρετανικού στρατού από το 1960 και οι καινοτομίες της τα τελευταία χρόνια της δίνουν κάθε δικαίωμα να διεκδικεί μια θέση στον καρπό ενός ανθρώπου που ήξερε από στυλ, gadgets και πώς να εκτιμά το ωραίο. Η πιο πρόσφατη δημιουργία της, όπως παρουσιάστηκε φέτος ενόψει της επόμενης ταινίας του 007, “Spectre”, είναι το Seamaster Aqua Terra, ανθεκτικό σε μαγνητικά πεδία 15.007 Gauss (τα έξτρα 7 gauss από το σύνηθες 15.000 δεν είναι καθόλου τυχαία προσθήκη, βέβαια) και ένα καντράν που εμπνέεται στο χρώμα και στο σχέδιο από το θυρεό της οικογένειας του ήρωα. Είναι μια εξαιρετική συνέχεια στο θρύλο των ρολογιών του Μποντ, που με το “Skyfall” –όταν η Omega ήθελε να γιορτάσει τα 50 χρόνια ταινιών του 007- μας χάρισε δύο συλλεκτικές εκδόσεις που συζητήθηκαν όσο λίγες: ένα κλασικό Seamaster Professional Co-axial με την πλάτη της κάσας να μοιάζει με το εσωτερικό της θαλάμης του όπλου, που βλέπουμε και στους τίτλους αρχής των ταινιών του και ένα Planet Ocean από τιτάνιο, που κυκλοφόρησε σε ένα και μόνο κομμάτι και δημοπρατήθηκε για σχεδόν 200.000 ευρώ…
(Γράφτηκε για το περιοδικό Ώρες της Καθημερινής)
Όλα τα ρολόγια του 007
Δόκτωρ Νο (1962): Rolex Submariner Oyster Perpetual 6538, Gruen 510
Από τη Ρωσία με αγάπη (1963): Rolex Submariner Oyster Perpetual 6538, Gruen 510
Επιχείρηση Χρυσοδάκτυλος (1964): Rolex Submariner Oyster Perpetual 6538, Gruen 510
Επιχείρηση Κεραυνός (1965): Rolex Submariner Oyster Perpetual 6538, Breitling Top Time 2002.3
Ζεις μονάχα δυο φορές (1967): Gruen 510
Στην Υπηρεσία της Αυτής Μεγαλειότητος (1969): Rolex Submariner Oyster Perpetual 5513, Rolex Chronograph 6238
Τα διαμάντια είναι παντοτινά (1971): Gruen 510
Ζήσε κι άσε τους άλλους να πεθάνουν (1973): Pulsar Astronaut, Rolex Submariner Oyster Perpetual 5513
Ο Άνθρωπος με το χρυσό πιστόλι (1974): Rolex Submariner Oyster Perpetual 5513
Η Κατάσκοπος που με αγάπησε (1977): Seiko LK DK001
Moonraker (1979): Seiko LC SFX003
Για τα μάτια σου μόνο (1981): Seiko WHV005, Seiko Professional Diver’s 600m S60583
Οκτόπουσσι (1983): Seiko WLK005
Επιχείρηση Κινούμενος Στόχος (1985): Seiko Diver’s 150m SPW001, Seiko SPR007, Seiko SPD094
Με το δάκτυλο στη σκανδάλη (1987): TAG Heuer Professional Night‑Dive, TAG Heuer 200M Professional
Προσωπική Εκδίκηση (1989): Rolex Submariner Oyster Perpetual 16610
Επιχείρηση Χρυσά Μάτια (1995): Omega Seamaster 2541.80
Το αύριο ποτέ δεν πεθαίνει (1997): Omega Seamaster 2531.80
Ο κόσμος δεν είναι αρκετός (1999): Omega Seamaster 2531.80
Πέθανε μια άλλη μέρα (2002): Omega Seamaster 2531.80
Casino Royale (2006): Omega Seamaster 2005 168.1630
Quantum of Solace (2008): Omega Seamaster Planet Ocean 2201.50
Skyfall (2002): Omega Seamaster Planet Ocean 232.30.42.21.01.001, Omega Seamaster Planet Ocean Titanium, Omega Seamaster Aqua Terra 231.10.39.21.03.001
Spectre (2015): Omega Seamaster 300 “SPECTRE”